TOET TOET TOEOEOEOEOEOEOET!!! - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Tia - WaarBenJij.nu TOET TOET TOEOEOEOEOEOEOET!!! - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Tia - WaarBenJij.nu

TOET TOET TOEOEOEOEOEOEOET!!!

Door: timia

Blijf op de hoogte en volg Tia

09 Mei 2011 | Vietnam, Nha Trang

We vertrokken die ochtend (10-04-11) om een uurtje of vier van Muang Kwua (Laos) naar Dien Bien Phu (Vietnam). Het was een pittig reisje, de noord border is niet het meest gangbare oversteek punt voor toeristen en de reis was ook heel bijzonder. Bij onze eerste stop moest ik heel nodig naar de wc, maar de wc was in het hokje naast de modderpoel waar net een eend aan het badderen was (zo krijgt wc eend een hele andere betekenis). Ze hadden ook alleen maar heel raar eten wat ik niet zo erg vind alleen mijn buik is daar in de vroege ochtend nog steeds niet klaar voor. Maar gelukkig konden we een tros bananen scoren op een marktje verderop. De rit zelf was wel beroerd maar mijn apotheek aan reispillen heeft me daardoorheen gesleept. We kwamen al vrij snel aan bij de grens en na wat geregel, strenge blikken en een paar stempels mochten we verder.
Toen waren we binnen no time in Dien Bien Phu, een best wel grote stad, waar naast een markt met levende kippen, vissen, eenden en padden (allemaal levend dus), een kermis en een paar monumenten niet heel veel te beleven was. Wij kwamen 3 meisjes tegen die op straat wat zaten te drinken, we hadden ze eerder zien badmintonnen en ik was benieuwd wie er had gewonnen. Ze waren 17 in plaats van 12 wat ik ze eerder had geschat en ze waren gelijk heel gastvrij en wilde graag een praatje met ons maken aan het eind stonden ze erop dat zij ons drankje betaalde. Zo was onze eerste dag en indruk van Vietnam best gezellig dus en lekker eten.

De volgende ochtend gingen we weer vroeg op om door naar Sapa te reizen. Een mooi bergdorpje. Na een busreis van maar weer eens 10 uur (echt een vreselijke busreis) kwamen we aan in Sapa wat een mooi dorpje moest zijn, alleen door de mist konden wij de overkant van de straat nog niet zien. In Sapa was het ook heel erg koud. Maar we vonden snel een franse bakkerij die ons geruststelde met heerlijke taartjes en weer een warme chocolade melk (zo koud is het namelijk).

De volgende dag zijn we naar the catcat village gegaan en klein dorpje naast Sapa waar één van de hilltribes leeft. SaPa barst van de hilltribe bevolking. Voornamelijk vrouwen en kinderen die op een traditionele kleurrijke manier gekleed zijn en die allerlei zelf gemaakte spulletjes verkochten. Dit klint allemaal heel mooi maar in werkelijkheid komen ze echt met z'n 5’en op je af stormen en dwingen je bijna om iets te kopen, maarja dat is hun manier van overleven. De catcat village lag iets lager dan Sapa waardoor we onder de mist kwamen te zitten en eindelijk iets zagen van de omgeving. Heel erg mooi, overal reisvelden op bergheuvels en rivieren en watervallen. In de avond kwamen we onze boot/busreis vrienden weer tegen en zij hadden een nieuw lid van de groep gevonden genaamd Marianne afkomstig uit België. In de avond in een restaurantje met z'n alle gegeten heel gezellig en goedkoop. Ik ben al helemaal fan van de noodles met morning glory en knoflook. Er zat ook een groep met vietnamese jongens aan een andere tafel die ons wat van hun appel rijstewijn aanboden, in ruil daarvoor wilde zij met ons op de foto. Dat merken we op veel plekken in azië en dat is heel apart dat mensen met ons op de foto willen en dan maakt het niet uit of het met hun eigen camera of met die van ons is... Na het slaapmutsje snel door de kou terug naar het hotel om lekker te gaan slapen.

Woensdag 13 April was het eindelijk de eerste keer mooi weer. We zagen nu waarom mensen ons naar Sapa hadden gestuurd en genoten van het prachtige uitzicht. Of het nou regen seizoen is of niet de rijst padies staan behoorlijk onder water. Na een mooie wandeling moeten we alweer opschieten want we reizen vanavond door naar Lao Cai om vanaf daar morgenochtend de trein naar Hanoi te nemen. In Lao Cai vinden we het absoluut meest vieze hotel tot nu toe. Ik wil hier liever niks aanraken inclusief de vloer, maar goed dat gaat zo moeilijk als je ergens wilt slapen, na een nacht waar ik echt stil als een mummie in mijn slaapzak heb gelegen gaan we in 10 uur met de trein naar Hanoi. Mooi uitzicht, veel gelezen, gekaart, nog meer gelezen en uiteindelijk gaan ook 10 uur voorbij en kwamen we aan in Hanoi.

Vrijdag 15 April, Nu we in Hanoi zijn begint het voor mij pas echt als Vietnam te voelen. Het is een super drukke stad iedereen toetert de hele tijd, best irritant, er wordt zelfs gezegd dat een vietnamees eerder zal kiezen zonder remmen te rijden dan zonder toeter. Maar gelukkig vinden we ook wat rust bij de lake in het midden van Hanoi. Hier eten mensen ijsjes zitten verliefde stelletjes en zijn mensen op een rare manier aan het sporten en naturlijk overal mensen die in alle rust Tai Chi an het beoefenen zijn. In dit park kan je zo een hele dag doorbrengen en om je heen kijken wat er allemaal gebeurd. Er zitten ook een man en een meisje te tekenen en te schilderen en iedereen die voorbij komt en even stil gaat staan is model. Heel leuk en aan het eind krijg je je portret zomaar mee, de man wilde er niet eens geld voor hebben toen het hem werd aangeboden. In de avond gaan we naar het waterpoppen theater een typische vietnamese kunstvorm wat je volgens de trotter echt gezien moet hebben. Wij hebben vooral heel erg gelachen maar het was een belevenis opzich. Er wordt al zingend een verhaal verteld en op de muziek bewegen de poppen, draken, boeren en koeien door het land en zo wordt er geschiedenis getoond.

16 April, wilde we naar het mauseleum van Ho Chi Min, maar we hadden de verkeerde bus genomen en kwamen uit bij het hilltribe museum. “ Zen” als we ondertussen zijn gaan we dan gewoon naar het hilltribe museum. Heel leuk omdat we natuurlijk ook hilltribes in sapa hadden gezien. Verder zijn we wel klaar met Hanoi, de herrie, dure hotel kamer en de drukte dus in de avond nemen we de nachttrein naar Hue.
In Hue regent het veel, ik heb er wel twee jurkjes op maat laten maken heel leuk, maar door de regen is er verder niet heel veel te beleven, wel is ook hier een bakker en we eten sinds anderhalve maand eindelijk weer eens bruin brood met kaas heerlijk!

De 19de reizen we verder naar Hoi Ân, de stad waar je eigenlijk kleding hoort te maken. Ik heb nog wel even rond gekeken maar het was allemaal niet zo leuk als de jurkjes die ik al hab. Wel een heerlijk dagje lekker weer aan het strand gehad. Maar Hoi Ân bleek ook lampionnen heaven dus daar ook een paar van aageschaft. Nu zijn we op het punt gekomen dat de backpack te zwaar is om mee verder te gaan dus tijd voor een pakketje naar huis. Ondertussen zijn we alweer nieuwsgierig naar het volgende stadje Nha Trang en we gaan met de nacht trein van de 21ste op de 22ste door naar dit stadje.

Nha Trang is heel leuk, we vinden al snel een leuk en goedkoop guesthouse, vlakbij het strand en de avond markt. De mensen van het guesthoude zijn erg vriendelijk en behulpzaam. Na ons geinstalleerd te hebben in de kamer gaan we snel naar het strand en op zoek naar een ontbijtje. Na een heerlijk stranddagje, eten we op de avondmarkt lekker veel vis hebben ze hier.
Na dit relaxte dagje willen we nu ook wel wat zien van Nha Trang en dit dorpje heeft 5 highlights en die zijn alle 5 goed te doen op de scooter. We beginnen bij de Cathedraal, deze is helemaal mooi versierd vanwege de pasen. Vervolgens gaan we naar de witte boedha (een monument wat is gemakt voor de monikken die zichzelf destijds voor hun geloof in brand hebben gezet. Daarna komen we bij een oude tempel waar precies vandaag een festival aan de hand is. Het is een mooie interesante dag alleen voor Tim zit het niet mee. Hij gaat ook met zijn kuit langs zo'n uitlaat net als ik toen en als hij de rivier in gaat om zijn brandwand af te laten koelen dan gaat ook nog zijn slipper kapot.
Al met al een veel omvattende dag. Die we eindigen met een (onze eerste) hot stone massage, wat een hoop goed maakt. Vervolgens eten we sushi op de avond markt heerlijk ook dat maakt een hoop goed.
Dan breekt alweer onze laatste dag in Nha Trang aan, ik wil heel graag nog een keer zwemmen. Dus wij nemen een heerlijke frisse ochtend duik. Als we op het strand liggen op te drogen komt er een vrouwtje langs met een stok over haar nek waar aan de ene kant een bbq aan hangt en aan de andere kant verse vis. Na een kort overleg besluiten we dat dit een goed alternatief is van een paasontbijt en genieten van verse scampies en crab, heerlijk!. Dan komt er nog een vrouwtje met fruit en zo hebben we toe nog mango en banaan. Wat is dit genieten zeg. Ook al was Nha Trang heerlijk we reizen met de nachtbus door naar Mui Ne.

Maandag 25 April, alweer ons laatste weekje in Vietnam. We staan op in een mooi redelijk luxe hotel. Door al het verhuizen hier moet ik zeggen dat ik wel eens wakker wordt met het idee waar ben ik nu weer. Maar ik heb erg veel zin in Mui Ne, omdat we hier niet zo lang hebben gaan we gelijk vandaag naar de sand dunes. Onderweg komen we Sabrina (onze buurvrouw uit Pai) nog tegen. We huren een scooter en rijden langs een prachtig pitorresk vissers dorpje met honderden boten in de haven en komen dan al snel aan bij de dunes. Hier komen allemaal kinderen naar ons toe gerend die ons hun sleetje willen verhuren. Ze zijn helemaal fan van Tim (alle kinderen en vrouwen denken altijd dat hij lippenstift op heeft omdat zijn lippen zo rood zijn, als ze zien dat het geen lippenstift is zijn ze erg onder de indruk...). Uiteindelijk huren we bij twee verschillende kinderen een slee en vragen of ze ons uit willen leggen hoe het werkt. De kinderen gaan in de weer met het zand en al snel voelen we ons al sleeende weer helemaal kind. Na een tijdje maken we nog een wandeling door de dunes het is echt een prachtige sahara achtige omgeving. Tim en ik hebben allebei nog nooit zoiets gezien en vinden het weer een uniek overweldigend natuur element verschijnsel. Dan hebben we nog een prachtige zonsondergang in het vissersdorpje gevolgd door een heerlijke avocade shake (de ontdekking van vietnam wat eten en drinken betreft).
De volgende ochtend genieten we van een zwembad in een resort waar we de enige zijn, erg fijn een heel zwembad voor jezelf, en na deze heerlijkheid gaan we alweer verder met de bus naar Ho Chi Min. We komen s'avonds in Ho Chi Min de hoofdstad, die ook wel Saigon genoemd wordt aan. Samen met Sabrina en twee vrienden van haar Lizzy en Norel vinden we een hotel in district 1. In de avond heerlijk gegeten in het restaurant aan de overkant en geeindigd in het bierhuis om de hoek.

Woensdag 27 April stonden we alweer vroeg op om met Sabrina en Norel de Chu Chi tunnels en het museum te bekijken. Bij de Chu Chi tunnels hadden we een gids die zelf nog veel had mee gemaakt in de oorlog, erg heftige verhalen, maar hij was erg blij om gids te zijn en maakte tegenwoordig liedjes over de tunnels e.d. Zo heeft hij die dag zeker 6 liederen ten gehoren gebracht. Het was indrukwekkend om te zien, ik ben maar even in de tunnel geweest maar werd er zo claustrofobisch van dat ik er echt weer uit wilde. Tim hield het een stuk langer vol. Maar het is ongelofelijk dat ze de tunnels groter hebben gemaakt voor toeristen, want het was nog steeds zo klein. Na de tunnels gingen we naar het museum, het was heel mooi en indrukwekkend maar vooral hartverscheurend. De foto's die de journalisten maakten en de verhalen er achter, heel verdrietig allemaal. Na deze heftige ochtend en middag zijn we terug gegaan naar het hotel om even bij te komen van al dit verdriet. Wat een heftige oorlog en vooral zoveel oorlogen en nog maar zo kort geleden.
De volgende dag hebben we een beetje rustig aan gedaan, we moesten vooral euro's ruilen voor dollars en omdat dat blijkbaar illegaal is in Vietnam moesten we dit bij een juwelier doen, heel spannend allemaal. Daarna nog naar een markt geweest, frozen yogurt gegeten en weer terug naar het hotel om de tassen in te pakken. Morgen naar Cambodja...

Vietnam was bijzonder, heel divers, we hebben veel gereisd en hele mooie dingen gezien. We hebben wel nog een hoop gemist, zoals het mauseleum van Ho Chi Min en het grote ontbrekende Ha Long Bay en de MeKong Delta. Dit betekend alleen maar dat we nog iets hebben om naar terug te gaan. De mensen zijn aardiger dan we dachten door de verhalen van anderen, alleen het onderhandelen is lastiger. Sapa, Nha Trang en Mui Ne waren zeker mijn hoogte punten.

Cambodja volgt snel....

• 09 Mei 2011 - 08:51

Martin:

Hi G. Lobet-Rotters,
    Mag ik zo maar even van mijn baas onder werktijd jullie bericht lezen. (Aardige man, die baas.)
    Ik ben echt jaloers als ik jullie vietnamverhaal lees. Nou ja, wij gaan naar Wenen deze zomer, ook heel bijzonder. Maar zo'n paasontbijt met een mobiele bbq en verse vis. Hmmmm.
    Het verhaal over het wcpapier met de beertjes neemt groteske vormen aan. Ik heb nu voor 345,- aan postzegels besteed. Voor bruin pakpapier kan ik niet meer terecht in Den Haag. Er zijn inmiddels door Nederland vragen gesteld in de VN-mensenrechtenraad, met de strekking: 1. hoe is het met de hygiëne in Azië? 2. De vrede komt nooit als we niet eens elkaar liefdevolle pakketten kunnen sturen. 'Een muis met een staartje', zei Ban Ki-moon.
    liefs, martin

• 09 Mei 2011 - 09:47

Nelleke:

Hoi Tim&Tia, wat een heerlijke verhalen zijn het toch om te lezen. En dan de foto's! Tia wat zie je er prachtig uit met die mooie jurk. Een volwassen vrouw en fotomodel...
    Kan niet wachten op het vervolg.
    liefs Nelleke

• 10 Mei 2011 - 09:32

Frans & Syl:

Hé goedemorgen volwassen vrouw!
    Gefeli!
    25 jaar - een fantastische leeftijd: alles kan, niets moet. Ga het lekker samen vieren vandaag en geniet het hele jaar!
    Vanavond thuis stuur ik je nog wel een verjaardagskaart, nu (net als Martin) even snel tussen het werk door!

• 10 Mei 2011 - 19:19

Roos:

Gaaf jongens, gaaf,gaaf,gaaf!!!!!

• 10 Mei 2011 - 20:41

Marchien:

Hé Tia,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! We hebben hier een goed glas wijn op je gezondheid gedronken. Doen we gauw nog een keer over met jullie erbij

Veel liefs
    Rob & Marchien
    Sander Lucas

• 11 Mei 2011 - 06:18

Monique :

Tiamia van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Natuurlijk een dag te laat maar misschien zie je het toch nog wel. Fantastische reisverslagen maak je. Heb een gebakje op je gezondheid genomen. Denk veel aan je. Mis je. Ook gefeliciteerd Tim. Vanochtend gehoord dat jullie op Bali gearriveerd zijn. Onwijs veel plezier en tot gauw.

• 11 Mei 2011 - 08:14

Nelleke&martin:

Er hoera is jarig er een hoera,

wel dat zien zij is je het kunt.

Gloria leven zal de in lang ze!!!

[foto van een hartje, jpg]
    [foto van een bos rode tulpen, pdf]
    {foto van een zoen van tim, real life}

• 11 Mei 2011 - 19:02

Tante Corine, Lineke:

Lieve mensen,
    Fijn Tia en Tim, om de ons bekende stemmen te horen. In Noordwijk.
    Geniet van de bijzondere reis.
    Groetjes, uit het droge Veen.
    Lineke.

• 12 Mei 2011 - 12:05

Wat fijn om te horen dat Vietnam jullie zo goed beviel en jullie zulke leuke en lieve mensen hebben ontmoet!!
    En nu Cambodja, dat is echt een heel fijn land :)
    Tip: guesthouse Top Banana in Phnom Penh, die hebben op het dakterras en openlucht huiskamer en bar waar je leuke mensen ontmoet!
    Liefs,
    elze