Van Chiang Mai naar Pai - Reisverslag uit Pai, Thailand van Tia - WaarBenJij.nu Van Chiang Mai naar Pai - Reisverslag uit Pai, Thailand van Tia - WaarBenJij.nu

Van Chiang Mai naar Pai

Door: timia

Blijf op de hoogte en volg Tia

23 Maart 2011 | Thailand, Pai

Wij zitten nu onze laatste dag in Pai en Pai is echt fantastisch! Het is een gezellig hippy dorpje in de bergen van het noorden van Thailand. Vanavond zal de reis vervolgd worden naar Laos. Dit keer echt een lange reis van 3 dagen met de slow boot. Maar goed voor dat we dit avontuur beginnen eerst mijn verhalen over Chiang Mai en Pai. Om goed in de sfeer te komen kan je bij het lezen van dit verslag het best de cd van Jack Johnson opzetten of deze op youtube opzoeken deze muziek draaien ze hier namelijk vet veel.

Ik zal beginnen bij onze tweede dag van Chiang Mai, Chiang Mai is groot, maar heeft een overzichtelijk oude stad waardoor je makkelijk op de kaart kan vinden waar dingen zijn en waar je zelf bent. Tijdens onze verkennings tocht van Chiang Mai kwamen we deze oude boom tegen. De Thaise versieren een boom uit respect voor de ouderdom. Een mooi en bijzondere gewoonte vond ik. We hebben een beetje rond gehangen in het park en daar ontmoeten we Maikel een Nederlands jongen met wie we gelijk een leuke klik hadden. We zijn met hem gaan eten, met zijn drieen (geheel in thai stijl) op zijn scooter naar een enorm winkel centrum in de buurt. Die avond met een leuke groep naar the roof top bar gegaan.

Van Maikel hadden we gehoord dat er een mooie tempel in de buurt was. Met een scootertje de berg op en na acht kilometer kwamen we bij een bijzondere tempel. Er waren ook weer allemaal marktjes omheen maar aan de prijzen was te merken dat het vooral voor de Thaise mensen was. Op de trap omhoog naar de tempel zat een heel schattig meisje in de klederdracht van een hilltribe. Boven bij de tempel waren allemaal meisjes verkleed aan het dansen en een groepje jongen begleiden hen met muziek. In de tempel moest je lager zitten dan de Monnik en vlak nadat wij waren gearriveerd betrok deze ons in een bijzonder ritueel. We werden eerst met water besprenkeld en daarna kregen we een armbandje wat ons zou beschermen als we het in ieder geval 3 dagen om zouden houden.

De dag erna was het zondag wat betekende dat er een zondag markt was. Dit was een markt waar geen einde aan kwam en op elke 3 meter zat een straat muziekant waardoor er vooral heel veel herrie door elkaar heen klonk.Maar Tim en ik zijn geslaagd! Ik met een rokje en Tim met slippers en een fishermanspants. Op een gegeven moment werd er van alles omgeroepen in het Thais (waar wij nog steeds geen touw aan vast kunnen knopen) en ineens stond iedereen stil en was het ook stil op de eerst zo drukke markt niemand bewoog of zei iets meer. Blijkbaar deden ze dat als eerbetoon aan de koning maar het was een bizarre gewaarwording.

Maandag was het tijd voor een kook cursus. Het eten is hier zo onwijs lekker en het is natuurlijk leuk dat als we thuis komen we zelf nog eens iets kunnen proberen in elkaar te flansen. De kookcursus was in een vegetarisch restaurant en we gingen hem volgen met Elze. Een nieuw vriendinnetje wat we hebben ontmoet in Julie's Guesthouse. We mochten met z'n drieen negen gerechten uitkiezen en deze leerde we koken en we kregen ook nog een kook boekje mee met de recepten die we zelf hadden gemaakt. Dus we hebben een Curry paste en een lekkere curry gemaakt, een Tom Yum soep in een kokosnoot (zelf opgehakt). Uiteraard springrolls (loempia's) en wat ik echt super leuk en bijzonder vond was gefrituurd ijs. Aan het eind mochten we alles op eten maar dat was veel en veel te veel. Dus wat overbleef hebben we aan een bedelaar gegeven en hij was er heel erg blij mee (hij wist toen nog niet dat het vegetarisch was). 's avonds afscheid van Elze in de regge bar gevierd.

Nu brak ook onze laatste dag in Chiang mai aan want we wilde verder naar Pai. Alle mensen die we hadden ontmoet zaten nu ook in Pai dus leuk om hun weer te zien.

Woensdag 16 maart reisde wij naar Pai (een vreselijk rit, super wagen ziek geworden) een mooi dorpje in de bergen. Het regende alleen als een gek maar toch waren we gelijk in love op Pai. Het kan hier echt best wel koud worden. Ze verkopen hier ook oorwarmers, mutsen en regenjassen. We hadden van een aantal mensen de tip gekregen naar Baan Pai Riverside te gaan. Dus dat gedaan en het was heel leuk om weer een eigen huisje te hebben ook al regende het super hard en bestond het dak uit bananen bladeren.

De volgende dag van Pai regende het nog steeds wat opzich niet erg is alleen het was echt heel erg koud. Elze had het idee om naar de Sauna te gaan. Maar helaas die was dicht. Toen bedacht ik opeens dat ik ook mensen over hotsprings had gehoord. Dus wij met de scooter naar de hot springs. wat een vette ervaring was dat. Iedereen had het zo koud en de uitdrukking in een warm bad stappen klopt helemaal. Hier ontmoeten we weer nieuwe mensen, een engels meisje Jessica, een amerikaanse jongen Gerret, 2 israelische meisjes Noren en Sharon en een jongen uit israel Saghi en een nederlands meisje Eva. Met deze groep zijn we da volgende dagen nog veel opgetrokken. 's Avonds naar de bamboe bar, waar we met de groep een offer aan Ra (de egythische god van de Zon) brachten en een klapspel in vier talen hebben gespeeld. Heel grappig.

Zowaar vrijdag 18 maart werden we wakker in een droog Pai met een zonnetje Hoera ons offer heeft gewerkt! Omdat te gaan vieren zijn we naar een waterval gegaan.

De dag erna zijn we met de groep van de hotsprings naar China town geweest waar een soort houten reuzerat staat wat handmatig rongedraaid werd. Dus wij met z'n alle erin. So we enjoyed the big eye of Pai. Daarna zijn we weer naar dezelfde waterval gegaan het was nog iets warmer geworden en ik ben van de waterval afgegleden. Vet cool, echt een dag vol adrenaline. Bij de waterval kwamen we Laura en Danielle tegen twee zusjes die we op onze laatste avond in Chiang Mai hadden ontmoet. Met z'n allen zijn we bij de Canyon gaan kijken naar de zonsondergang en de opkomst van de volle maan. Een heerlijke dag met super leuke mensen.

Zondag zijn we met 8 personen op 4 scooters naar een National park gereden en hebben daar tenten gehuurd om daar een nacht te overnachten. Echt de mooiste kampeer plek ooit, kampvuur gemaakt, israelische liedjes gezongen (ik heb nog best veel indruk gemaakt met Hasivenu en sjaloom chaveriem van het kinderkoor), en weerwolven gespeeld.

Toen we wakker werden heb ik een glimp van de zonsopgang gezien maar ik had het echt te koud en was te moe dus ben weer in slaap gevallen. We zijn met de scooters naar een dorpje gegaan waar ze nog niet heel veel touristen hadden gezien. Het bestaat nog... Vooral de kinderen waren heel toegankelijk, we hebben een klapspelletje met ze gedaan en ze vonden onze camera's en mijn Ipod helemaal te gek.
Na het dorpje terug gescooterd maar Tim zijn scooter (een automaat) trok het niet helemaal meer en dus mocht ik even bij Sagit achterop. Op die manier heb ik een Aziatische tattoo gekregen (een dikke brandwond op mijn rechterkuit) waar iedereen hier mee loopt. Maar gelukkig ben ik goed geholpen bij de apotheek.

Gister een chill dagje met z'n tweeen gehad, maar weer eens een tempel bezocht en een heerlijk zen koffiehuisje.

Nu bijna helemaal klaar voor Laos. sorry een beetje lang verhaal maar het is allemaal zo leuk wat we doen. We genieten enorm tot in Laos.

• 23 Maart 2011 - 13:41

Martin:

Hi azietrotters,
    (zoals aangeraden: onder begeleiding van JJ.) Wat is het toch leuk om rond te reizen. Vrij van tentamens, portfolio's, werkvergaderingen, eindopdrachten in de nacht. Pai, nooit van gehoord, klinkt geweldig.
    Er is ook opvallend nieuws over het wc papier: Om onduidelijke redenen is het pakket aangekomen bij de Satipantthana-tempel in Mea Hong Son. De stichter van de tempel Mahasi Sayadaw beschouwt om nog onduidelijke redenen de rollen als een nieuwgevonden heilige Soetra van Boeddha. Hij noemt ze 2de Soetra van de onvolprezen toe-eigening. Ze worden nu dagelijks door de monniken gereciteerd! Ik stuur een nieuw pakket.
    liefs

• 23 Maart 2011 - 14:49

Syl En Frans:

Kalispèra,
    gelukkig mogen wij ook bijna weg, anders zou ik echt groen zien van jaloezie! Leuk, vanmorgen even live kletsen; het bellen heb ik naar Roos en jullie gemaild. Waanzinnige foto van het meisje op de trap! De andere foto's verdienen ook een vergroting maar deze is echt te gek! Veel plezier op de slowboat over de Mekong, geniet ervan!

• 23 Maart 2011 - 17:12

ANP:

Lieve Timia,
    Wat een mooi verslag, heerlijk om te lezen, is net of we erbij zijn. En de kookcursus is natuurlijk spekkie naar ons bekkie, je moet natuurlijk wel blijven oefenen als je weer in Nederland bent. Wij bieden ons aan als 'proef'konijn.
    Groetjes ANP

• 24 Maart 2011 - 17:10

Sanne:

Whhaaaa! Pai!! Ow jongens! Pai is superleuk! (No! boil egg!) Fijn dat jullie er zo'n leuke tijd gehad hebben. Je schrijft het heel leuk Tia, het is net alsof de tijd heeft stilgestaan en ik weer naar Jack luister in de bungalow langs de rivier! Enne: die aardbeving in Birma/Myanmar hebben jullie 'm gevoeld?

Veel liefs uit lenteachtig Amersfoort,
    xx

• 25 Maart 2011 - 12:23

Noortje:

Nou, zo te lezen/zien vermaken jullie je daar wel. Wat heelrijk! Maar, gelukkig hebben we hier nu ook een zonnetje dus hoef ik niet jaloers te zien (oke, een klein beetje dan...)

Liefs Noortje

• 26 Maart 2011 - 10:26

Tia En Tim:

Bedankt voor al jullie leuke reacties! De reis is goed gegaan! We hebben de aardbeving wel gevoeld, heel bizar het was net of we weer op de boot zaten, Maar een heel klein beetje hoor. Binnenkort volgt er weer een echt nieuw verhaal maar voor nu Alles is goed met ons!

Liefs

• 26 Maart 2011 - 16:59

Marchien:

Hé T & T,
    Mooi verslag weer, prachtige foto's! Ik heb de muziek van Jack J. er gelijk maar bij gezocht voor de sfeer, conform instructie :) Heel relaxed. Geniet van de reis, wij blijven meelezen!
    Natuurlijk ook groeten van Rob, Sander en Lucas.

• 27 Maart 2011 - 13:21

Roos:

Hallo T en T, fantastisch wat jullie allemaal meemaken . ben alweer benieuwd naar jullie ervaring op de Mekongrivier. xxxTot vervolg liefs roos

• 30 Maart 2011 - 18:44

Lineke:

Lieve mensen,
    Een lang verhaal ? Fijn voor ons dit te lezen.Foto 203 lijkt wel een ingepakte bonsai.
    Veel reis plezier.
    Tante Corine, Lineke.

• 31 Maart 2011 - 14:20

Carla:

Heeeey levensgenieters!!!
    Jaloers dat ik nu ben na dit super gave verhaal. Jullie zijn heerlijk aan het genieten en vooral aan het ervaren...
    Super gaaf! Geniet er onwijs van en tot het volgende verhaal.
    Xxx Carla

• 01 April 2011 - 18:17

Janneke:

Heeeeyy Globetrotters!!
    Wat een heerlijke verhalen en foto's! Ik voel mij een beetje op vakantie!
    Hier moet het morgen lekker weer worden, zo'n 23 graden, maar vandaag en gister was het gewoon weer bagger!
    Maar daar is het beter zo te zien! En wat een mensen komen jullie tegen zeg!
    Hier gaat z'n gangetje..Beetje saai dus, vergeleken met jullie!
    Kom maar snel terug, want ik mis jullie wel hoor!

Liefs Janneke

• 03 April 2011 - 16:07

Marinde:

Wauw, wat een ervaringen Tim en Tia!

Ik geniet enorm van jullie verhalen. Heerlijk wanneer ik schoolpauzes inlas om dan zo even in een andere wereld (nu jullie wereld) te kunnen vluchten.

Geniet van en met elkaar en al die mooie plekken op de wereld!
    Lieve groet,
    Marinde