Van wereld wonder tot verjaardag - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Tia - WaarBenJij.nu Van wereld wonder tot verjaardag - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Tia - WaarBenJij.nu

Van wereld wonder tot verjaardag

Door: timia

Blijf op de hoogte en volg Tia

22 Mei 2011 | Cambodja, Khett Siem Reab

Na Vietnam reden we vrij snel door naar Cambodja het wachten bij de grens duurde alleen echt uren. Ze hadden hier namelijk het handige systeem bedacht om de paspoorten van alle reizigers op een grote hoop te leggen, en dan op hun geheel niet als jouw naam klinkende wijze je naam om te roepen zodat je door de douane heen mocht. Kortom tijdrovend en niet erg efficient.
30 April Dit is onze eerste dag in Phnom Penh, we hebben bij de koffie uiteraard een gebakje gegeten op de koningin! Ik heb een nieuwe bril gekocht voor 10 euro en tim is naar de kapper gegaan. Allemaal regel dingen die ook eens moeten gebeuren. We hebben maar weinig tijd in Cambodja dus reizen we de volgende dag alweer verder.
01 Mei komen we aan in Siem Reap, we hebben weer een lange reis gehad en komen pas laat aan. Gelukkig vinden we snel een guesthouse met een basic kamer. Eindelijk weer eens een goedkope kamer maar dan wel met een gedeelde badkamer die niet op slot kan. Maar beneden is een gezellige gezamelijke ruimte voorzien van hangmatten en een pooltafel. We zijn erg moe dus gaan na een maaltje in het guesthouse lekker slapen.

02-05 Beginnen we de dag in de blue pumpkin dit is een bakkerijtje met echt lekker brood en heerlijke taartjes ik liet mijn oog direct op de passionfruit danisch vallen en het beviel kan ik melden, echt zooooo lekker! Na deze inspannende ochtend activiteit kozen we ervoor om even bij te komen in de hangmatten. Dan kunnen we er echt tegen aan en omdat Siem Reap vol staat met fish spa's willen we dat toch een keer proberen. Voor 1 dollar kan je hier een hele dag in een fish spa zitten, het is een bizarre ervaring het is net of visjes op je voeten knabbelen en kusjes geven na 3 minuten de slappe lach kunnen we ons er een beetje aan overgeven en veranderd het kietelen langzaam in een massage achtig iets. Hierna nog naar de markt geweest en lekker wat souveniers e.d. ingeslagen.

Drie Mei is de dag dat we voor het eerst naar Ankor Wat gaan. (Mijn tweede wereld wonder he Syl). We gaan met de tuktuk en onze chauffeur is Mr. Path. hij heeft wel iets weg van Meneer pad uit de wind en de wilgen. De eerste tempel die we zien is gelijk Ankor Wat. Het is iets kleiner dan ik had verwacht maar wel heel mooi. (Natuurlijk staat het wel weer in de stijgers, alles wat wij bezoeken of het nou in Italie is, Portugal of wat dan ook alles staat altijd in de stijgers). Het is erg indrukwekkend om te zien zo'n grote tempel, met tot in het kleinste detail bewerkte stenen. Wat we niet hadden bedacht is dat er naast Ankor Wat nog veel meer tempels zijn, daarom hebben we een driedagen pas genomen. Dit gaat allemaal heel officieel, je krijgt een pas met je foto erop. We willen vandaag vooral ook Ankor Thom een stuk bekijken. Eerst naar Ta Phrom ook wel de "jungle tempel" genoemd, deze tempel is veel slechter onderhouden en staat op een aantal punten op instorten en op een aantal punten is hij al ingestort. Het ziet er minder geordend uit maar wel meer oorspronkelijk. Daarna gaan we door naar Ta Keo weer een grote vervallen tempel. Hier staan de bomen echt overal dwars tussen de tempel muren heen. Tot slot rijden we naar het Bayan (de gezichten tempel) erg mooi en indrukwekkend en voor tim de mooiste tempel van allemaal. Mr. Path wil ons naar een laatste tempel brengen maar we kunnen niet meer op onze benen staan dus gaan na een klein kijkje (naar de tempel op de berg...) toch door naar ons guesthouse.
De volgende dag lassen we een bijkom dag in. Als je het zo leest lijkt het allemaal wel mee te vallen maar we hebben die tempels wel bezocht in een temperatuur van 38 graden, dat is gewoon echt te warm en alles kost dan meer energie en zweet. Dus de bijkom dag is echt nodig. Natuurlijk gingen we weer naar tbp (the blue pumpkin) na het succes van de dagen ervoor. Verder was het een keutel dagje en s'avonds kwamen we Dan en Laura tegen. Een stel wat we ook al eerder in Vietnam hadden ontmoet en s'avonds hebben we met hen gegeten (sindsdien iedere avond in Siem Reap met hen gegeten). Daarna vroeg naar bed want morgen zonsopgang bij Ankor Wat!

Donderdag 5 Mei. De zon komt dus echt heeeel vroeg op... Maar het was wel een heel mooi gezicht. Terwijl ik foto's nam deed Tim nog een dutje en zo begonnen we de dag. Daarna gingen we door naar de tempels buiten Ankor Thom, eerst naar Banteay Pre waar we in een soort doolhof terecht kwamen en uiteindelijk op een wat meer open plek waar een soort griekse zuilen staan. Duidelijk weer een hele andere architectuur dan de andere tempels maar weer erg mooi. Dan komen we bij Krol Ko (de water tempel) Een hele symetrische tempel. Na al de tempels en het vroege opstaan begint de hitte en lichtelijke vermoeidheid alweer toe te nemen, toch nog weer even langs het Bayon.

Vandaag slapen we uit, ik wordt om half 11 wakker en Tim slaapt een gat in de dag en nog langer en dan gaan we naar Ankor voor de zonsondergang dit keer gaan we op de fiets. Een leuk tochtje en lekker om weer eens fysiek bezig te zijn.
Dan 07-05 nog een dagje Siem Reap waarin we laatste souveniers kopen bij de indoor markt, het regent en we hangen rond in de amusementshal van Siem Reap, eten een ijsje en in de avond hebben we een afscheidsetentje met Laura en Dan. De avond sluiten we af met een heerlijke massage. Als we terug komen bij het hostel blijkt onze kamer aan iemand anders is gegeven, de gastvrouw biedt aan dat we in de hangmatten kunnen slapen, maar dat zien we echt niet zitten na wat heen en weer gepraat weet Tim te regelen dat we voor het zelfde bedrag in een veel luxere kamer mogen overnachten. Morgen ochtend warme douch hoera!

Zondag 08-05 worden we vroeg wakker met een snelle warme douch want vandaag reizen we weer terug naar BKK. Omdat ik BKK vorige keer een beetje heftig vond kijk ik er nog niet zo naar uit om daar weer aan te komen. Maar voorlopig hebben we eerst nog een lange lange busreis te gaan. Na de grens waar weer lang in de rij moeten wachten (echt ongeloofelijk er zaten gewoon 12 mannen van de douane een of andere wedstrijd te kijken waardoor de mannen die wel hun werk deden onderbezet raakte en wij weer heel lang moesten wachten) zouden we het laatste stuk door Thailand met de mini van rijden. Ik zat naast een Italiaans Slovenisch meisje wat die dag naar huis zou gaan en we hebben echt letterlijk 4 uur over Italiaans eten gepraat, ook heeft zij ons nog wat tips gegeven waar we de volgende keer als we in Italie zijn echt naar toe moeten gaan, een eventuele volgende reis... Maar al snel ging het weer over het eten en toen we net het hoofdgerecht hadden besproken en aan het toetje wilde beginnen trapte de chauffeur ineens vol op de remmen. een andere auto had een u-turm gemaakt en was ineens voor ons busje verschenen. Het leek even of het net ging lukken maar toen toch BOEM!!! Ons eerste auto ongeluk in Thailand. Het was ook een questie van afwachten, hoe ze hier rijden. Gelukkig waren we al heel erg in de buurt van Khao San Road. We stapte uit namen afscheid van het Italiaanse meisje en ik merkte meteen doordat ik Azie meer gewend was dat ik veel relaxter door BKK liep en na 20 stappen hoorde we ineens TIA! TIM! en daar stond Meike. Wat is de wereld toch klein. Gezellig met haar gegeten, lekker Thais; Tim nam Pad Thai en ik Yellow Curry en daarna maar weer eens een massage.

Terug in bangkok, na lekker te hebben uitgeslapen gaan we vandaag eindelijk naar de liggende buddha. We nemen weer onze vertrouwde BKK fietsen. Het blijkt een enorme touristische trek pleister maar ook een reusachtig beeld. Erg mooi en bijzonder om te zien. Daarna gaan we terug en ga ik met Meike winkelen en treft Tim voorbereidingen voor de volgende dag, namelijk mijn verjaardag...
Daarna treffen we weer, we gaan eten in the mall en daarna naar de film. Een hele belevenis, na alle reclame filmpjes wordt er een film van de koning getoont en moet iedereen in de bioscoop gaan staan. Voor de film begint had ik echt al het idee de Thaise koning the musical te hebben gezien. Na de film was het 00;00 uur geweest en hebben Tim en Meike "lang zal ze leven" voor me gezongen terwijl ik op de stoel stond, al best wel een beetje jarig te zijn.

En eindelijk brak de grote dag aan. Na van Tim een mooie teen ring en een lekker nieuw zeepje (die was op) te hebben gekregen, hadden we met meike afgesproken. Tim had de hele dag gepland en als eerst gingen we naar een bakker die echt hele mooie hele lekkere taarten maakte. Daar at ik een passion fruit en frambozen mouse taart die echt wel heel verrukkelijk was en echt met kaarsen en opnieuw lang zal ze leven, ik mocht zelfs een wens doen. Meike had een kaartje bij haar van de zusjes en van meike zelf kreeg ik een leuk thailand hand spiegeltje en een mooi hempje. Daarna had Tim gepland om me een manicure en pedicure te geven, maar onderweg kwamen we langs een hele leuke tassen winkel en mocht ik een mooi echt leren tasje uitzoeken. De mani en pedicure waren heerlijk en ik heb weer helemaal mooie nageltjes.
Het volgende op het programma was lunchen met Dan en Laura die waren toevallig vandaag ook in BKK en zij hadden ook een cadeautje voor me meegenomen echt zo lief. Na de lunch zijn we met hen naar de starbucks gegaan en het was weer zo gezellig en hebben enorm gelachen.
Toen namen we afscheid van hen en gingen even terug naar het hotel om bij te komen van een fantastische ochtend en middag. In het hotel kwamen we Meike weer snel tegen met 3 heerlijke banana pancake. Wij waren ondertussen begonnen met inpakken omdat we morgen heel vroeg naar Bali gaan. Toen zei Tim ineens dit is een goed moment en rende weg een minuut later stond hij weer in de hotel kamen met drie glazen en een fles champagne. Heel erg lekker om weer eens iets anders dan bier of bucket te drinken. Het werd echt een feestje, s'avonds heel lekker gegeten in mijn favoriete restaurantje in BKK en toen nog wat geshopt en geeindigd met het roken van de waterpijp met appeltabak en zo kwam er een melig einde aan mijn verjaardag.
Morgen heel vroeg op voor Bali...

• 23 Mei 2011 - 09:02

Janneke!:

Heeey Tia en Tia!

Wat weer een leuk verhaal! Mooi dat je een leuke verjaardag hebt gehad, we gaan het zeker nog even overdoen in Nederland..!
    Mooie foto's van al die tempels, eet nog maar flink wat van die heerlijke taart en cake, want zo te zien mag je wel weer wat grammetjes aankomen!
    Geniet nog even flink, en wil je nog even laten weten hoelaat jullie aankomen op schiphol?

Liefs Janneke

• 23 Mei 2011 - 09:39

Nelleke:

wat een mooie foto's van de tempels en wat een gave foto van je verjaardag Tia. Jullie staan er beiden stralend op (al dan niet bewerkstelligd door de champi en pijp!). Tim wat zit je haar cool... En jullie zijn beiden volgens mij wat kilootjes kwijt of zit het er door al die taart weer aan? Nog even genieten op Bali .. de dagen gaan nu tellen.
    liefs Nelleke

• 23 Mei 2011 - 13:34

Martin:

Prima foto's! De topper natuurlijk van jullie beiden met de champagne op bed. Daar word je als kijker helemaal vrolijk van.
    Nog even de laatste geneugten op Bali (of toch ook nog Java?). Ik hoop zo dat jullie het straatje van Han Snel kunt vinden met de straattegels van 1 x 1 meter.
    De beertjes zijn gearriveerd! Ik neem ze mee naar schiphol. Wat een opluchting. Ze zijn wel wat gehavend en inmiddels tweede hands, maar toch: ze zijn er en ze voelen zich erg op hun gemak.
    liefs martin

• 23 Mei 2011 - 20:16

Ik vond de Bayan tempel ook het mooiste! Veel plezier op Bali! Gaan jullie leren surfen?:)
    x
    elze

• 24 Mei 2011 - 20:24

Roos:

Hallo Tia en TimJullie zien er fantastisch uit, de omgeving ziet er ook fantastisch uit, jullie verhaal lijkt op het topje van een hele mooie "ijsberg". En als het goed is gaan jullie vast even zweven op Bali. Nog even..... !Liefs Roos

• 27 Mei 2011 - 17:22

Meike:

He Tim & Tia,
    Ik heb eens de tijd genomen om jullie reisverslag te lezen en alle foto's te bekijken. Echt geweldig! Heel erg leuk! Ben alweer benieuwd naar die van Bali! En ik moest heel hard lachen bij het zien van de waterpijpfoto, toch nog 1 van de 30 foto's gelukt ;)
    Geniet nog lekker!
    Liefs, Meike