Buenos dias Granada - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Tia - WaarBenJij.nu Buenos dias Granada - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Tia - WaarBenJij.nu

Buenos dias Granada

Door: timia

Blijf op de hoogte en volg Tia

08 Maart 2014 | Nicaragua, Granada

's Ochtends ging de wekker al om 5 uur, er zijn maar weinig dingen waar ik graag vroeg voor op wil staan, maar op reis gaan is daar zeker een van. Martin, Nelleke en Roos brachten ons weg, maar na een ontspannen kopje koffie en een liefdevol afscheid moesten we het toch zelf gaan doen.
Met een gezonde dosis spanning stegen we om 10 uur op om ons avontuur te beginnen. Het was vrij rustig in het vliegtuig, we haden 3 stoelen met z'n tweeen. Er waren leuke series en nieuwe films, het eten was redelijk goed. En toen we film zaten te kijken kreeg we zelfs een ijsje. Ondanks deze verwennerij is 10,5 uur vliegen best wel lang en toen waren we pas op Houston, Texas. Hier kregen we ook nog vertraging. Na 3 uur wachten en nog 5 uur vliegen voelde ik me zo moe en beroerd dat ik op de grond van Managua airport ben gaan liggen omdat ik bang was om flauw te vallen. Held Tim heeft me letterlijk en figuurlijk over de streep van de douane getrokken. Daarna stond er gelukkig al een taxi speciaal voor ons klaar. Die reed als een wilde binnen een uur naar Granada toe. Zo kwamen we in ons hele leuke Hostel El Momento, Daar konden we nog niet echt van genieten, we wilden alleen nog maar een bed en eindelijk slapen.

Buenos Dias Granada...
We werden belachelijk vroeg wakker en hebben een heerlijk fruit en yogurt ontbijt gegeten, daarna zijn we op verkenning gegaan. Granada is een mooi kleurrijk stadje met een groot toeristisch gedeelte en een wat armer gedeelte. De eerste dag zijn we onbewust alleen maar in het toeristische gedeelte geweest. Dit ziet er allemaal heel netjes uit, bijna geen afval. Het was zo warm en omdat we nog een beetje aan alles moesten wennen hebben we ons zelf getrakteerd op een dagje zwembad in Hotel Granada. Dat was heerlijk ook al ben ik ondanks factor 50 toch nog verbrand. We hebben een muy rico (heel lekker) fruitsapje gedronken met passion fruit.
Granada ligt aan Lago de Nicaragua, dit is het grootste meer van Nicaragua en het is zelfs zo groot dat je het land aan de overkant niet ziet. We zijn naar dit meer gelopen en hebben de kleine eilandjes zien liggen, maar nog niet Ometepe, een groot eiland wat we later in de reis nog willen gaan bezoeken.
De volgende dag zijn we naar het armere gedeelte en over de markt gelopen, alles is daar heel heel heel goedkoop. Het was leuk om echt tussen de locals van granada te lopen. Er zijn veel gekke gewoontes zo lopen er s'avonds grote papiermache poppen door de straat die dansen en gedichten voordragen. In veel gewone winkels is er de ruimte voor een liedje karaoke zo hoorde we iemand heel hard mee zingen met walk like an Egypcian. Ze zijn al druk met de voorbereidingen voor pasen in alle kerken staan poppen van Jesús die eruit zien alsof ze zo uit de efteling zijn komen lopen. Daar spelen ze trompet en trommel bij en vanochtend waren ze aan het oefenen door de straten om 04 uur 'sochtens. Zo komt het natuurlijk nooit goed met onze jet lag.
Maar we zijn 's avond voor het eerst wakker gebleven tot het avondeten, wat echt een hele prestatie was. Toen hebben we een frietje gedeeld. Zaterdag, vandaag willen we alweer verder reizen met de chickenbus (dit zijn oude Amerikaanse schoolbussen) naar Leon. We gaan met het openbaar vervoer en zijn heel benieuwd hoe dat is. Hasta la Pasta tot de volgende timia.
Liefs Tim en Tia
PS Foto's volgen spoedig.

• 08 Maart 2014 - 17:55

Martin:

Halo
    Wat leuk zo,n snelle blog. Ben benieuwd naar de vast kleurrijke foto's, van al die papiermache jezussen. Als ze nu al met paasvoorbereidingen zijn begonnen zal dat later wel een serieus feest zijn. Eieren zoeken in het Lagos di Nicaragua. Wij proberen hier te begrijpen hoe het kan we op 8 mrt al in de lente beland zijn. Morgen, tijdens de 10 km CPC, wordt het misschien wel 20graden. Peentjes zweten, uitdroging, verhitte en verbrande hoofden. Factor 55 dan maar? Liefs N&M

• 08 Maart 2014 - 23:28

Syl:

Hé T&T,
    Wat een snelheid en wat een goed verhaal om mee te beginnen, ik zie het helemaal voor me. We volgen jullie nieuwsgierig! S&F

• 09 Maart 2014 - 08:02

Sanne:

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen! Op avontuur!
    xx

• 11 Maart 2014 - 21:52

Sietske :

Hee een verhaal! Wat leuk. Jullie doen al een hoop bijzondere ervaringen op zo te lezen! Zullen we die papier mache poppen op de bso ook es maken? Dan mag jij het voordoen. Hier is het enorm lente, we spelen met zonder jas buiten! Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal. Doei!